Be-You-Ty

5 jenis makanan yang boleh membuatkan korang kekal awet muda

Oleh  | 

DISEBAB kan peredaran zaman yang semakin moden ni, pelbagai jenis makanan yang dicipta pada zaman sekarang ni. Kalau korang perasan, banyak makanan yang dicipta tu tak semuanya sihat!

Kebanyakkan makana yang ada pada zaman ni pun asyik bagi kita craving je lebih. Sedap memang lah sedap tapi korang tahu tak makan makanan yang salah boleh menyebabkan korang cepat tua?

Jadi, hari ini sis nak kongsikan dekat korang beberapa makanan yang korang boleh consume untul bagi korang awet muda.

Limau Gedang

Ada kajian yang menyatakan limau gedang atau grapefruit boleh melambatkan proses penuaan dan meningkatkan awet muda pada kulit. Buah ini kaya dengan vitamin C dan Pantothen acid dan beberapa lagi sumber yang lain boleh membantu sistem imunisasi dan mencegah penyakit cepat tua!

Raspberi Hitam
Senjenis  buah beri ni  mengandungi anthocyanins yang membantu dari segi awet muda dan boleh elak dari inflamasi dan kedutan pada kulit. Bukan itu sahaja, buah ini juga membantu mencegah pelbagai jenis penyakit!

FOTO: Unsplash

Buah Kiwi
Kulit yang normal kadang kala memerlukan makanan tambahan seperti vitamin dan sebagainya untuk kekal sihat. Jadi buah kiwi sebenarnya kaya dengan nutrient phytonutrients yang boleh melambatkan proses penuaan. Bukan setakat itu sahaja, buah kiwi juga mampu untuk membaiki sel-sel DNA daripada risiko kerosakkan.

Buah Lemon

Kalau korang susah nak cari yang lain, korang beli je buah lemon dan jadikan ia sebagai satu amalan dalam perancangan diet yang sihat. Buah ini kaya dengan asid folat yang penting dalam menjalankan fungsi menyuburkan kulit kita.

Buah Tembikai

Apabila kita semakin berumur, kulit akan secara perlahan hilang ketengangan, buah tembikai merupakan satu tumbuhan yang aktif dengan bahan-bahan yang boleh membantu mengekalkan korang untuk kekal muda dan boleh mengurangkan kedut-kedutan yang ada.

Jadi sekarang korang pun dah tahu, sis harap korang dapat amalkan supaya dapat kekal muda dan cantik dengan lama!

Sumber: Says.com

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

dhia.com.my