Be-You-Ty

Betul ke orang kata bersenam pada waktu malam bahaya? Ini penyelasan untuk korang

Oleh  | 

AKIBAT terlalu sibuk dengan kerja dan mengurus hal lain, kita kadang-kadang sampaikan lalai untuk bersenam. Kadang-kadang setengah yang sanggup bersenam pada waktu malam.

Sebelum ni ada yang menyatakan kononnya aktiviti senaman pada waktu malam tidak digalakkan dan kononya otot memerlukan rehat yang cukup sebelum tidur.

Ada jugak yang menyatakan bila korang bersenam pada waktu malam, boleh mengundang bahaya. Tapi sejauh mana kepastian tu?

via GIPHY

Tak apa jangan risau sis akan tol0ng dapat penjelasaan tu.

Dr Imelda Balchin menyatakan bahawa mitos tersebut adalah tidak benar sama sekali. Kenapa? Apa sebabnya?

Ini sebabnya bila korang bersenam pada waktu malam, denyutan nadi korang akan menjadi lebih laju dan pernafasan akan menjadi lebih cepat. Bila benda ni jadi ketika waktu panas, maka korang akan cepat letih.

via GIPHY

Apabila korang bersenam pada waktu malam, dah sah-sah udara pada waktu malam lebih sejuk berbanding pada waktu siang. Kalau korang perasaan, pada waktu malam lah kebanyakkan perlawanan sukan di Malaysia dijalankan.

via GIPHY

Jadi korang tak perlu risau kalau korang nak workout pada waktu malam okay? Bersenam tidak memudaratkan kesihatan korang melainkan korang paksa diri korang yang letih tu.

Yang penting cuba dapatkan rehat yang cukup okay?

Sumber:Ohbulan

 

Ini artikel menarik yang wajib korang baca:

Menguap ketika bersenam? Normal atau tanda bahaya?

Kenapa kita bersenam tapi tak berkesan. Apa sebabnya?

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

dhia.com.my