D-Life

Ini jenis makanan sihat yang boleh membahayakan kesihatan

Oleh  | 

MAKAN makanan yang sihat tu dah betul. Permakanan yang sihat tu pun dah betul. Menjaga diri dengan makanan yang sihat pun dah betul.

Tapi, makanan yang sihat pun sebenarnya boleh merosakkan kesihatan. Korang mesti tak sangka dan tak pernah pun dengar makanan yang sihat boleh menjejaskan kesihatan diri korang kan.

Tapi, bagaimana? Dan jenis makanan apa yang berisiko merosakkan kesihatan diri tu? Ha kalau korang nak tahu, kena lah baca lagi.

via GIPHY

Makanan yang pertama adalah jus buah. Jus buah-buahan yang dijual di pasaraya sebenarnya boleh merbahayakan kesihatan. Ini disebabkan kandugan gula yang terdapat dalam jus-jus tersebut sama je macam gula dalam air tin gas tu! Bukan setakat tu je, kandungan gula dalam smoothie tu juga pun sebenarnya tinggi dan sangatlah tidak menyihatkan.

Jadi, sis cadangkan dekat korang untuk makan sahaja buah tu secara semula jadi. Ataupun kalau korang nak sangat, apa kata korang buat je sendiri dekat rumah. Lagi sedap!

via GIPHY

Yang kedua adalah sebenarnya minuman iaitu minuman yang bersusu. Ia boleh menjejaskan kesihatan. Meh sini sis nak kongsikan tips sikit. Korang kalau dah minum susu, jangan pulak gatal nak makan daging.

Itu adalah kombinasi yang boleh menjejaskan kesihatan diri. Nak minum boleh, tapi korang kena pastikan dalam kadar yang berpatutan.

via GIPHY

Lagi satu yang cukup popular adalah, granola bar. Ha nampak je macam sihat kan? Segala bijirin semua ada. Ia mempunyai kandungan gula yang banyak dan dried food yang ada tu sebenarnya menambahkan lagi kemanisan yang ada.

via GIPHY

Sis harap artikel ini dapat membantu korang menjaga diet korang dengan lebih baik.

Sumber:Brightside

 

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

dhia.com.my