D-Life

Jangan cakap sis tak Roger! 5 benda kena ‘stand by’ bila jerebu sudah mari

Oleh  | 

Haze, haze, go away!

Ha, itulah benda yang sis selalu jerit dalam hati bila bangunan KLCC samar-samar dari penglihatan sis. Apalagi bila bacaan IPU makin lama makin tinggi menandakan kualiti udara kita semakin tidak sihat. Bahaya tau jerebu ni, ia mengganggu sistem penafasan kita semua.

Oleh sebab sis sayang korang, sis tulis artikel ini supaya kita semua beringat dan berjaga-jaga. Ini ada sedikit pesanan dan tolonglah buat waktu musim jerebu ni tau. Janji?

Jangan buat benda outdoor sangat

Ya, sis tahu korang adalah manusia yang sukakan cabaran dan panas punggung kalau duduk melepet dekat dalam rumah. Tapi di musim jerebu ni bawalah duduk dalam rumah dan kurangkan aktiviti di luar rumah. Alah, dalam rumah pun boleh aktif apa macam mop lantai, buat kek atau main gitar.

via GIPHY

Cuci muka

Udara waktu musim jerebu ni kotor ya jadi korang jangan nak feeling berkabus macam dekat Cameron pula! Silalah cuci muka, tangan terutamanya bahagian yang terdedah kepada udara jerebu.

Minum air!

Sis, ini sangat penting ya. Silalah bawa air botol kemana sahaja korang pergi. Ini bagi memastikan tubuh korang tak kekurangan air. Tapi pastikan air masak tau. Jangan korang bantai air boba pula dah satu masalah kalau kencing manis.

via GIPHY

Pakai penutup muka

Kalau bacaan IPU dekat tempat korang makin teruk dan korang pula memang kena keluar rumah. Jangan lupa pakai penutup hidung dan mulut tau. Alah, dekat kedai RM1 pun dah dapat. Kalau tak, korang akan terkena penyakit macam batuk, selesema, demam, sakit mata, paru-paru kronik dan banyak lagi la.

Baca update terkini

Jangan la buka internet sebab nak tengok fesyen tudung terkini je. Pergilah baca akhbar untuk tahu perkembangan terkini kualiti udara kita di Malaysia ini. Barulah bijak dan trendy kan!

via GIPHY

Oklah, itu sahaja yang sis nak bebel untuk kali ini. Ingat tau, jaga kesihatan korang dan ingatlah orang tersayang. Wah! dah macam iklan pula. Bye!

 

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

dhia.com.my