D-Life

Jangan macam-macam! Ini sebab tak boleh tidur dengan kipas angin semalaman

Oleh  | 

BILA musim panas ni, mulalah kita nak buka kipas laju-laju semalaman. Biasanya bila dah tengah malam tu, kita akan mula rasa sejuk.

Oleh sebab kita malas nak bangun dari katil dan tutup kipas. Maka kita biarkan sahajalah dia berpusing. Kalau sejuk sangat, tarik je la selimut.

via GIPHY

Namun, menurut Mark Reddick, penulis buku Sleep Advisor. tidur dengan kipas angin boleh menyebabkan banyak debu berterbangan sehingga menyebabkan sinus.

Selain itu, ia juga boleh menyebabkan kulit menjadi kering kerana angin hanya mengarah kepada sati tempat sahaja.

via GIPHY

Jadi, apa yang korang boleh lakukan ialah pasang kipas tapi pastikan ia berpusing dan tidak mengarah kepada satu hala sahaja.

Sumber: Kompas

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

dhia.com.my