D-Life

Kenapa kita bersenam tapi tak berkesan. Apa sebabnya?

Oleh  | 

BERMINGGU bersenam tapi macam tak ada kesan? Dah beriya-iya korang bersenam sampai tak miss langsung routine korang tapi fizikal korang sama je dan tak berubah langsung. So untuk menyelamatkan diri korang daripada membuang masa, meh sini sis bagitahu korang kenapa dan supaya korang boleh elakkan masalah ni daripada berterusan.

‘No Warm-up’

Warm up adalah satu langkah yang amat penting sebelum korang mulakan routine workout. Bila korang tak warm up, korang meletakkan risiko untuk kecederaan otot. Bila korang warm up, korang akan memberikan mesej kepada dalaman untuk penyediaan untuk bersenam.

Terlalu kerap melakukan satu senaman dalam satu sesi

Sis faham korang nak cepat kurus tapi nak kurus ni biarlah dengan cara yang betul. Elakkan diri daripada melalkukan kesilapan ini jika korang nak korang nak kurus secara yang cepat dan kalau boleh jangan paksa diri untuk melakukan senaman secara beterusan. Korang hanya akan menaikkan risiko untuk mencederakan diri sendiri.

Melakukan senaman kardio sebelum melakukan ‘routine’ senaman 

Bukan tak boleh buat kardio, boleh sis. Cuma apa yang cuba nak dikatakan adalah korang kalau yang fokus pada weight-lifting, sebaiknya korang lebih baik buat senaman berat terlebih dahulu sebelum kardio.

Tiada perancangan 

Untuk hasil yang berkesan, lebih baik korang catat perkembangan yang korang buat setiap hari. Dengan itu, korang boleh track down apa progress korang. Jangan terus simply workout je sia sia nanti effort korang!

Sumber:MyMetro

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

dhia.com.my